24/4/12

Τύποι Avatars - μια κάποια ανάλυση...

Το είχα υποσχεθεί προ Πάσχα μεταξύ σοβαρού κι αστείου, οπότε και σας το παραθέτω, ο καθένας μπορεί να βρει δικά του πράγματα ή και να διαφωνήσει ελεύθερα, η ανάλυση ούτως ή άλλως δεν είναι δική μου... (credits στον κο John Suler και το έργο του The Psychology of Cyberspace όπου μπορείτε να βρείτε πολύ περισσότερα σχετικά)

Avatars
Χωρίζονται σε 2 μεγάλες κατηγορίες:
  1. Smileys (εμπνευσμένα από τους ASCII χαρακτήρες συμβόλων) τα οποία είναι διαθέσιμα σε όλους τους χρήστες. Έχουν τα βασικά ανθρώπινα σύμβολα συναισθημάτων (χαρά, λύπη, θυμός κλπ). Μπορούν να συνδυαστούν με αντικείμενα δημιουργώντας σύνθετες εικόνες, π.χ, πρόσωπο που χαμογελά να πίνει μπύρα. Συνήθως χρησιμοποιούνται από τους άπειρους χρήστες που δεν μπορούν να επεξεργαστούν μια εικόνα για να δημιουργήσουν το δικό τους avatar.
  2. Avatars κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου από το χρήστη. Έγκειται στη φαντασία και τη δημιουργικότητα του καθενός. Κάποια είναι εικόνες έτοιμες από το διαδίκτυο ή δικές τους φωτογραφίες ανάλογα με τις ικανότητες του καθενός και την κοινωνική τους υποδομή.
Επίσης μπορούν να χωριστούν και σε κατηγορίες βάσει ψυχανάλυσης:
  • Ναρκισσιστικά: με θέματα δύναμης, τελειότητας, θαυμασμού, αισθήματα ανωτερότητας και ιδιαιτερότητας, κοινωνικής θέσης, ταλέντου
  • Σχιζοειδή: θέματα διαφορετικότητας, συνδυασμός πολλές φορές με αφηρημένα ή πνευματικά θέματα, ελάχιστη παρουσία ζεστασίας και τρυφερότητας, «μοναχικά» θέματα
  • Παρανοϊκά: αποσπασματικά, απομονωμένα, κατηγορηματικά για τους άλλους, παγωμένα, χωρίς χιούμορ, διαφωνούντες με όλα κι όλους
  • Καταθλιπτικά: χαμηλή αυτοεκτίμηση, σκοτεινά, απώλειας
  • Μανιακά: υπερενεργητικά, ασυγκράτητα, νευρικά
  • Μαζοχιστικά: αυτοκαταστροφής, υπαρξιακά θέματα (ποιος είμαι, τι θέλω;) και «κακού εαυτού»
  • Κτητικά: σοβαρά και τυπικά θέματα, ελέγχου, τελειότητας, σημασία στη λεπτομέρεια και τους κανόνες
  • Ψυχοπαθητικά: αντικοινωνικά, ανομίας, χωρίς αιδώ ή ενοχές, εκμετάλλευσης των άλλων, πιθανόν και τεχνητής φιλικότητας ή σαγήνευσης
  • Δραματικά: ζητούν την προσοχή και την επιβράβευση / σαγήνευση, συναισθηματικά, θεατρικά, θέματα εξάρτησης
  • Σχιζοτυπικά: περίεργα χαρακτηριστικά, μαγείας ή προλήψεων, διαφορετικότητας, απονήρευτα...
 Κατηγορίες βάσει εικόνας:
  • Ζώα: Μπορεί να είναι και το ίδιο το κατοικίδιο του χρήστη. Επειδή τους προσδίδουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (δύναμη, πίστη, χάρη, ανεξαρτησία) συνήθως συμβολίζουν τα χαρακτηριστικά του ίδιου του χρήστη. Όπως οι Ινδιάνοι, μπορούμε να αναλογιστούμε το avatar σαν το ατομικό τοτέμ του καθενός, όπως το σύμβολο της φυσικότητας ή πιθανότητας.
  • Cartoons: Συνήθως χρησιμοποιούνται από νεότερους χρήστες, αλλά και από μεγαλύτερους καμιά φορά, δηλώνοντας και πάλι βάσει του χαρακτήρα του cartoon τα δικά τους ή τα χαρακτηριστικά που αναγνωρίζουν ή θαυμάζουν. Παράδειγμα ο Μπαγκς Μπάνυ που είναι συνήθως ο «κολπατζής, καταφερτζής», το τζίνι του Αλαντίν που είναι ο δυνατός αλλά και πιστός φίλος. Μερικοί χρησιμοποιούν πολύπλοκα ή και σχέδια με κίνηση τείνοντας να είναι περισσότερο μυστηριώδεις ή σαγηνευτικοί.
  • Διασημότητες: Συνήθως περιπτώσεις μόδας που περνούν / αλλάζουν σύντομα. Σχετίζονται με την προσωπικότητα του διασήμου προσώπου (σεξουαλικότητα, εξυπνάδα, δύναμη, επαναστατικότητα, κλπ). Πολλές φορές μπορεί να διακωμωδούν το πρόσωπο ή απλά να δηλώνουν γνώση της λαϊκής κουλτούρας. Επίσης μπορεί να θέλει να βρει ανταπόκριση από άλλους χρήστες που εκτιμούν τη συγκεκριμένη προσωπικότητα.
  • Κακό / Διαβολικό: Όλοι έχουν τη σκοτεινή τους πλευρά. Η έννοια του κακού διαφέρει από άτομο σε άτομο, αν και συνήθως έχει να κάνει με κακόβουλα αισθήματα ή επιθετικές φαντασιώσεις και συμπεριφορές. Σύνηθες είναι εικόνες από το Halloween ή μάγοι / μάγισσες που βγάζουν με «ασφάλεια» τη σκοτεινή πλευρά του ατόμου. Πολλές φορές χρησιμοποιούν αυτά τα avatar για να αποξενώσουν ή να απομακρύνουν άλλους χρήστες, πράγμα που φανερώνει το άγχος τους για την ανωνυμία και τη μη εισχώρηση στην προσωπικότητά τους.
  • Εικόνα προσώπου του χρήστη: Αν κι οι περισσότεροι προτιμούν την ανωνυμίας τους, αυτοί που επιλέγουν να εκτεθούν φανερώνουν ειλικρίνεια, φιλικότητα ακόμη και ρομαντισμό. Μερικοί βέβαια αντιμετωπίζουν προβλήματα και αποφασίζουν συχνά να τα αλλάξουν ως avatar. Αυτοί που τελικά τα χρησιμοποιούν προσπαθούν όσο περισσότερο μπορούν να είναι πραγματικοί. Κάποιοι αλλάζουν το avatar με την πραγματική τους εικόνα σε κάθε αλλαγή της συναισθηματικής τους κατάστασης.
  • Ιδιότυπα (ιδιοσυγκρασίας): Συνήθως είναι το σήμα κατατεθέν του χρήστη (ένα σύμβολο για παράδειγμα). Κάποιες φορές είναι πολύ απλά, αλλά η σύνδεση με το χρήστη είναι τόσο δυνατή που όλοι το θεωρούν  ως εικόνα του. Για αυτό και συνήθως άλλοι χρήστες δεν χρησιμοποιούν το ίδιο και «μοναδικό» avatar κάποιου άλλου. Επίσης φανερώνει την κατάσταση ή τη θέση του.
  • Θέσης: Δημιουργούνται συνήθως με συγκεκριμένο τύπο περιβάλλοντος (ουρανός, θάλασσα) ή κάποιου επίπλου ή σημείου ενός δωματίου (μια καρέκλα). Εκτός από το υπόβαθρο που προφανώς δηλώνουν, έχουν μικρή υποδήλωση συμπεριφοράς. Κυρίως φανερώνουν δημιουργικότητα, τεχνικές γνώσεις και σύμβολα κατάστασης.
  • Δυναμικά: Εννοείται avatar δύναμης, που συνειδητά ή ασυνείδητα δηλώνουν κάτι που θα ήθελε να έχει ο χρήστης. Συνήθως αντρικά avatars ενώ μπορεί να είναι και παραλλαγή των «διαβολικών» που είδαμε παραπάνω. Κυρίως χρήση από ανθρώπους ανασφαλείς και με πρόβλημα συναδελφικότητας ή φιλίας.
  • Σαγηνευτικά: Γυμνά ή ημίγυμνα ή οτιδήποτε μπορεί να σαγηνεύσει ερωτικά. Όχι απαραίτητα πορνογραφικά, τα προκλητικά αυτά avatar ανεξαρτήτως φύλου σκοπό έχουν να σαγηνεύσουν και να προσελκύσουν αλλά και να μπερδέψουν τους άλλους για τις προθέσεις τους. Σίγουρα δεν περνούν ποτέ απαρατήρητα, κάποιοι θα φλερτάρουν, άλλοι θα το «χοντρύνουν», κάποιοι θα διαμαρτυρηθούν για αυτά. Χρήστης που αρχικά είχε κινούμενο σχέδιο και άλλαξε το avatar με αυτό το Brad Pitt είδε μεγάλη διαφορά σε αναγνωρισιμότητα κι ανταπόκριση. Το περίεργο είναι ότι ενώ οι άλλοι χρήστες ξέρουν ότι αυτού του είδους τα avatar έχουν μικρή σχέση με την πραγματικότητα, εντούτοις τους αρέσει να φαντασιώνονται ότι επικοινωνούν με ένα γοητευτικό άνθρωπο. Υπάρχει βέβαια κι η περιέργεια του τύπου: ποιος είναι αυτός με το τόσο σέξι avatar? Όπως και να έχει θεωρούνται ιδιαίτερα δυναμικά.
Άλλοι τύποι avatar
  • Περίεργα / σοκαριστικά: Ασυνήθιστα, μπερδεμένα, πολύπλοκα σχέδια ή εικόνες που σκοπεύουν στην έκπληξη, κοροϊδία ή τον εκνευρισμό των υπολοίπων. Κάποια σε κάνουν να απορείς σχετικά με την πνευματική ακεραιότητα του χρήστη ή τεστάρουν και τα όρια.
    Αφηρημένα / γεωμετρικά: Για τύπους που λατρεύουν την συμμετρία, συνήθως καλοί στο γραπτό λόγο κι αρέσκονται στην καλλιτεχνική συμπεριφορά.
    Πίνακας ανακοινώσεων: Τύποι που ασχολούνται με την πολιτική και τη φιλοσοφία. Γενικώς κάτι έχουν να πουν και να προτείνουν αλλά όχι με τον «εμπορικό» τρόπο που συνηθίζεται.
    Μόδας / τρόπου ζωής: Συνήθως κάτι λένε για τη ζωή του ατόμου, το χόμπυ, την εργασία ή άλλες συνήθειες και προσελκύουν ομοϊδεάτες.
    Σύνδεσης / ταύτισης: Φανερώνουν δεσμό μεταξύ των μελών μιας κοινότητας, αρκετά δημιουργικά και καταρτισμένα άτομα θα δημιουργήσουν τέτοιου είδους avatar.
Κάθε ομοιότητα ή διαφορά με τους εδώ αναγνώστες είναι εντελώς συμπτωματική, αν πάραυτα βρίσκετε κάτι που σας αρέσει ή που σας τη δίνει εκφραστείτε ελεύθερα. Να είστε όλοι καλά και μη δίνετε και τόση σημασία στις αναλύσεις, ότι κι όπως μας αρέσει....

30 σχόλια:

  1. ε, καλέ.... εγώ σε ποιά κατηγορία ειμαι... με την Μπουμπουθείτσα...

    α, γιατί δεν με περιέλαβε ο ψυχίατρος να μάθουμε κι εμείς ποιοί ειμαστε.

    οσο για τους λοιπούς... αντελήφθημεν... χιχιχιι!!!

    φιλιά και σφυριά !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Zouzouna Είσαι στην κατηγορία cartoon, κι ειδικά στην τελευταία παράγραφο που γράφει για τα αντίστοιχα με κίνηση - ενώ θα μπορούσες να είσαι και στην κατηγορία Ιδιοτύπων (ισιοσυγκρασίας), φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ε, ναι. καρτούν, λέω μια άλλη κατηγορία.. οπως αυτά τα συγκεκριμένα που αναφέρει.
    εστω.
    την κίνηση μου την έφτιαξαν άλλοι..

    επίσης με τα ιδιότυπα... χμ... ειμαι μια Μπουμπουθείιιιιτσαααα !

    τώρα πάλι, δεν έχω ταυτότητα, η δόλια.
    ούφ. πάω να φάω παγωτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. μετα απο αυτη την επιστημονικη αναλυση παω και εγω για παγωτο χαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εγώ είμαι διττή δηλαδή, σαγηνευτικά και της μόδας / τρόπου ζωής (χόμπι).
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αφού δεν υπάρχει κατηγορία "Ρεαλιστικά" βάζω το δικό μου στην κατηγορία "Ναρκισσιστικά". Γιατί? Γιατί η φωτογρφία είναι από .... last year(s)....

    Φιλιά Blue

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εγω τώρα που είμαι;κάποτε είχα τον γάτο με τις κόκκινες γόβες,για πες ψυχολόγε μου να καταλάβω! άντε γιατί θα αλλάξω και θα βάλω κάτι
    άκρως σοκαριστικό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εγώ με το σμαραγδι...σε ποια κατηγορία ανήκω;;;; ρίξε μου μια ανάλυση πλίζζζζζ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος25/4/12, 8:48 π.μ.

    καλημερα!χιχι βρηκες δουλεια τωρα!αναψες φωτιες!!ωραιο το αρθρο ...αλλα..αφηνει κενα....η ,,εγω,,,η ξανθια....αργω..να παρω μπρος...χιχι
    ...irida...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. αργείς να απαντήσεις στις ερωτήσεις και περιμένει κι άλλος παλάτης για ανάλυση...
    καλημέρες με φιλί...-:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Zouzouna μάλλον το παγωτό είναι περισσότερο της ιδιοσυγκρασίας σου παιδί μου, μην αγχώνεσαι, μια χαρά είσαι - δλδ υπάρχουν και χειρότερες περιπτώσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Άσωτε το ίδιο με Zouzouna λοιπόν, μου αρέσει αυτή η αντιμετώπιση θεμάτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. misoagnosti νομίζω οι περισσότεροι τέτοιου τύπου είμαστε εδώ μέσα, καλή σου ημέρα (επιτέλους κι ένας που βρήκε με τη μια περί τίνος πρόκειται...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ginger είσαι στην περίπτωση εικόνας του χρήστη - αλλά λίγο πειραγμένη, λίγο δημιουργική, όπως και να έχει στο blog σου δίνεις καθαρή εικόνα, αν πάλι θέλεις να ανήκεις σε δική σου κατηγορία (του Ρεαλιστικού όπως λες), κανένα πρόβλημα, μπορούμε να την περάσουμε κι αυτή στις υπάρχουσες, φιλιά καλημέρας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΦΟΥΛΗ μου από την κατηγορία Ζώα (με τις ανάλογες ιδιότητες της γάτας βεβαίως), πέρασες σε αυτή της catwoman.... ε μια γάτα υπάρχει μόνιμα στην υπόθεση, δε νομίζω ότι χρήζεις περισσότερη ανάλυση... να είστε όλοι καλά, φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ρούλα μου η αλήθεια είναι ότι για τα χρώματα είχα κάνει ένα άλλο ποστ πριν κάποιο καιρό (bloggers και χρώματα λέγεται αν σε ενδιαφέρει), τώρα όσον αφορά το Avatar βρίσκεται μεταξύ αυτού της Θέσης και του Ιδιότυπου (με δεδομένη τη δημιουργικότητα που σε διακατέχει), καλημέρα σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Irida το δικό σου μου κάνει κάτι μεταξύ Δυναμικού και Αφηρημένου / Γεωμετρικού, πάλι θα μπορούσες να δώσεις τη δική σου εξήγηση χωρίς πρόβλημα (ελπίζω να βοήθησα και να μην μπέρδεψα περισσότερο), φιλιά να είσαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σπιρτόκουτο εμείς είμαστε στην εύκολη κατηγορία (ή τα ψώνια αναλόγως), επίσης νομίζεις ότι έχω το χρόνο που θέλω να ασχοληθώ με το bloggaki μου; αυτή η ταυτόχρονη ενασχόληση με την γραμματειακή / μπαρτεντερική και παραγωγική ραδιοφωνική εργασία με έχει τινάξει... θα ζητήσω μια άδεια από το Sin Radio μου φαίνεται, πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. α, @ Blue μου μπερδέυτηκα! αντε πριν ήμουν (σχεδόν) στην κατηγορία καταθλιπτικό (είχε και ένα χιούμορ όμως, εντάξει?)! Τώρα που βρίσκομαι? Στον αέρα, θα μου πεις! για δώσε μου τα φώτα σου, παρακαλω! μη μείνω μόνο εγω ανενταχτη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Κατερίνα όντως ήσουν μεταξύ καταθλιπτικού / cartoon με δόση μπλακ χιούμορ, το υπάρχον κι από τη στιγμή που προέρχεται από γνωστό πίνακα, πέρα από το συμβολισμό του ίδιου του πίνακα θα μπορούσε να ενταχθεί στην κατηγορία Δραματικά / Διασημότητες...
    εσύ που θα το έβλεπες καλύτερα; αν πάλι δεν το βλέπεις πουθενά μπορείς να πας για παγωτό μαζί με άλλους 1-2 πιο πάνω... φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. ε, να μην το κουράζω. Λέω να πάω για παγωτο και εγώ! αχ, και μπανιο! φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ο, και τότε, το δικό μου που έχει Την Γιοκόντα χαμογελαστή;;; Που είμαι;

    Και αυτή που έχουμε την δική μας εικόνα και την αλάζουμε γιατί δεν μας σέβονται ούτε την ειλικρίνεια ούτε την φιλικότητα;;

    Φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Κατερίνα μου μια χαρά, παγωτό και μπανάκι, ότι πρέπει τελικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. censurasigloXXI εσύ μάλλον ανήκεις σε ξεχωριστή κατηγορία με τον τίτλο "Πειραγμένες Διασημότητες"... όσο για αυτούς που δεν μας σέβονται θα το βρουν μπροστά τους, είναι νόμος της Φύσης, κάνε εσύ το καλό και θα σου γυρίσει πίσω, φιλιά πολλά να είσαι πάντα καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. 1)τρέχω στη Coula να μου πει πια κατηγορια είμαι...(αφού αυτή τα έκανε όλα)...μάλλον στην άσχετη Blu μου θα είμαι!!!ΧΑ!!!

    2)τρέχω στη Coula να μου βάλει τον Brad Pitt!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. ElenaG δεν χρειάζεται να τρέξεις πουθενά παιδί μου, είναι απλό: είσαι στην κατηγορία αυτού που λέει Θέσης... φωτογραφία τοπίου με ένα μονοπάτι... απλά τα πράγματα στην περίπτωσή σου, φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Χμμμμμ, στην αρχή έφτιαχνα ένα κάτι σαν λογότυπο, με την ονομασία του βλογ, κάθε φορά που άλλαζα διακόσμηση και χρώματα στο βλογ.
    Δίνοντας μεγάλη σημασία στην απόχρωση και στην λεπτομέρεια. Αυτό ανήκει στην κατηγορία «Κτητικά: σοβαρά και τυπικά θέματα, ελέγχου, τελειότητας, σημασία στη λεπτομέρεια και τους κανόνες».
    Ώσπου ο mitsopd χρησιμοποίησε μια φωτογραφία μου που είχε τραβήξει ο ίδιος για τις ανάγκες του φωτορομάντζου του Memphis news.
    Την έχει επεξεργαστεί, με έχει τοποθετήσει πίσω από ένα δένδρο και της έχει βάλει πορτοκαλί χρώματα. Μου άρεσε πάρα πολύ και του ζήτησα να την κάνω άβαταρ. Την πήρα με την σειρά μου, της αφαίρεσα τα χρώματα την έκανα γκρι για να ταιριάζει με το γκρι φόντο του βλογ μου και έτοιμο το άβαταρ!
    Οπότε τώρα ανήκω μάλλον στην κατηγορία «Εικόνα προσώπου του χρήστη», αλλά με ολίγον ψυχαναγκασμό, θα πρόσθετα, όσον αφορά τις χρωματικές λεπτομέρειες!
    Ωραία!
    Μια χαρά με βρίσκω!
    Όχι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Αθηνά μου είμαι βαθύτατα συγκινημένος, όχι αλήθεια... είσαι η πρώτη που βρίσκει άμεσα την κατηγορία της κι όχι μόνο, της δίνεις μια βαθύτερη διάσταση όπως μόνο εσύ ξέρεις να το κάνεις...

    Υ.Γ.ΠΡΟΣ ΜΗΤΣΟ: την φαρμακευτική αγωγή την ακολουθεί κανονικά;

    φιλιά σε όλους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @BLUEPRINTS
    Μην το ψάχνεις.
    Πρέπει να της αυξήσω τη δόση γιατί με την προοπτική του χειρουργείου έχει σαλτάρει τελείως και μου κάνει τη ζωή μαύρη!
    Καταλαβαίνεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Μήτσο (το στεφάνι της Αθηνάς) αχ φίλε μου, αν καταλαβαίνω... τι έχεις να τραβήξεις κι εσύ με αυτή την υπόθεση δεν λέγεται... κουράγιο, κι αν χρειαστείς βοήθεια βάλε φωνή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

καλώς ορίσατε